Kuva seteleistä viidestä viiteenkymmeneen euroon.

Kuinka paljon kohu maksaa?

Huomio on internetin tärkein valuutta. Silmäparit ruudulla on yritysten paras tapa tehdä rahaa verkossa. Se näkyy myös mainosrahan jakautumisessa: Google ja Facebook keräävät yli puolet kaikesta verkon mainosrahasta. Sosiaalisen median näkyvyys on siis todella arvokasta, myös suoraan rahassa mitattuna. Onneksi innokkaat yrittäjät ovat havainneet avoimen markkinaraon ja tykkäyksiä, jakoja ja seuraajia saa ostettua pilkkahintaan.

Markkinat ovat jakautuneet enimmäkseen kielialueittain. Kiinalaiset ostavat valeseuraajat eri paikasta kuin venäläiset, mutta tarjoajia on onneksi paljon, jos sattuu kaipaamaan huomiota internetin suosituimmalla kielellä. Suomenkielisiä seuraajia on ainakin toistaiseksi vaikeampi hankkia — pieni kielialue tarkoittaa pientä markkina-aluetta. Sen takia Suomen suosituin Twitter-käyttäjäkin twiittaa lähinnä englanniksi seuraajille, jotka vaikuttavat tulevan enimmäkseen satunnaisgeneraattorista.

Suosion kasvattaminen ei ole ainoa tapa käyttää ostettua huomiota. Sosiaalinen media on vaikutusvaltainen keino nostaa esiin keskustelunaiheita, ovat ne sitten tosia tai eivät.

Esimerkiksi, mitä jos haluaa kielteistä huomiota journalistille, joka julkaisee epämiellyttäviä paljastuksia? Sopivalle palveluntarjoajalle voi maksaa n. 50 000 euroa ja saada esimerkiksi:

  • Valeuutisia kyseisestä journalistista kuukaudeksi 50 000 uudelleentwiittauksella.
  • 12 000 pahantahtoista kommenttia ja 10 000 uudelleentwiittausta noille pahantahtoisille kommenteille.

Vaikka olisi kuinka uskottava ja paksunahkainen journalisti, kuukauden mittainen lokakampanja tekisi elämästä varmasti epämiellyttävää.

Vastaavia keinoja voi käyttää myös poliittiseen vaikuttamiseen. Kun Ranskassa yritettiin valita presidentti Macronin ja Le Penin välillä, enimmäkseen Yhdysvalloista koordinoitu kampanja yritti horjuttaa Macronin uskottavuutta. Jättimäinen bottiverkosto twiittasi valheita hänestä juuri ennen äänestystä.

Macron voitti vaalit, mutta kyseessä ei varmasti ollut viimeinen kerta, kun yleiseen mielipiteeseen yritetään vaikuttaa sosiaalisen median keinoin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *